fredag 18. juli 2014

Skarberget- Tømmernes (dag 2), Tømmernes- Låter (dag 3), Låter- Saltstraumen (dag 4), Saltstraumen- Ørnes (dag 5)

Da har vi vært på tur i 5 dager allerede. Det meste har gått veldig fint, bortsett fra i dag, fredag. På veien fra Saltstraumen, på et hytteområde ved navn Fjell, nektet plutselig bakhjulet mitt å gå rundt. Kjæresten var som vanlig ca 300 m unna, og jeg måtte bare vente til han kom meg til unnsetning. I fem timer prøvde han forgjeves å fikse problemet. Til slutt måtte vi ta bussen til Ørnes. Så her sitter jeg altså. I sola, i det minste. Vi satser på at de to sportsbutikkene på stedet har en løsning.

Men, det er jo ingen grunn til å klage! Vi er verken påkjørt eller skada, og vi har ferie. Turen så langt har vært super. Vi hadde litt utfordring med å komme oss gjennom Steigentunnellen pga arbeid med nødnett. Dette gjorde at vi ble nektet å sykle gjennom. Dette ordnet seg heldigvis ved at vi fikk sitte på en lastebil som skulle til den andre sida. Hele dagen regnet det, men veien var slak og fin. Vi tok båt fra Nordfold til Tårnvik og syklet et stykke videre. Nydelig landskap med bratte, blankskurte svaberg ned til sjøen. Vi overnatta i en liten lomme i skogen.

Neste dag tråkket vi videre mot Bodø etter en flott omvisning på museet på Kjerringøy. Rakk akkurat ferga over til fastlandet og syklet oss opp bakkene fra Festvåg gjennom et hyttelandskap. Var innom Bodø for å fange inn litt urban stemning med kafé. Gulroten var Saltstraumen. Været var en vakker kulisse og hjalp oss definitivt framover de siste milene.

For et syn Saltstraumen er! Vi innlosjerte oss på campingplass og inntok middagen sent på kvelden mens vi beskuet malstrømmen. Veldig fornøyd med dagen!