søndag 20. juli 2014

Ørnes- Jektvik (dag 6), Jektvik- Nesna (dag 7)

Endelig kom vi oss på hjul igjen! Det ble en heftig sykkeltur for å rekke 2 ferjer, først fra Vassdalsvik til Forøy (31 km), og fra Ågskaret til Jektvik (27 km). Vi klarte det akkurat, men for et rotterace! Vi var ganske utpeisa da vi kom ombord. Middagen ble fortært en knapp time før midnatt et lite stykke utenfor Kilboghamn der vi slo leir for natta.

Neste morgen våkna jeg av at teltet var kvelende varmt. Kjæresten sov ennå halvveis mens jeg pakket ned tingene mine og gjorde klart for dagens økt. Kvart over ni var vi klare til å starte. Et morgenbad i et fint vann ble det også. Utrolig deilig å kjøle seg ned i varmen og skylle bort gårsdagens svette og solkrem!

Vi sykla 90 km i dag med 400 m stigning i gigantbakken før Nesna. Landskapet er helt fantastisk, og vi måtte stoppe flere ganger for å fotografere. Midt oppå fjellet traff vi på fire syklister på landeveissykler. Nede i bakken sto to av dem i grøfta med punktering. De hadde starta fra Nordkapp og var på vei til Lindesnes, som de ventet å nå 31. juli. Oppakning hadde de i en følgebil. Vi har 50-60 kg oppakning til sammen og klarte ikke holde følge med dem. Et ganske annet turkonsept enn vårt, men helt sikkert en flott erfaring.

Nå gjelder det å tanke opp søvn og hvile for morradagen. Planen er Sandnessjøen og etter hvert en båt over til Vega. Litt øyliv må vi få med oss...