fredag 13. januar 2012

Besteforeldre

Jeg er så heldig å ha ei ekstrabestemor. Det vil si, ei farmor som ikke er biologisk, men som siden jeg var åtte har fungert som min bestemor. 


Min egen farmor rakk jeg aldri å bli kjent med, hun døde da jeg var ett år. Ifølge kilder har jeg arvet kinnbena hennes og ganglaget. Jeg har hørt at hun var arbeidsom, gavmild, raus. Hun kunne stikke penger til pappa rett som det var. "Her, ta i mot". Hun hadde en latter som gjorde at hele kroppen ristet når hun lo. Med venninnene sine pleide hun å sitte og fnise og le. Hun likte å veve. Sang gjerne en salme. Faktisk har jeg et lydopptak av henne mens hun synger Mitt hjerte alltid vanker. Det er fint å tenke på det når jeg synger den selv. Av min eldste tante, som er fantastisk til å fortelle historier både på kvænsk og på norsk (morsmålet hennes er kvænsk, eller "våres finsk", som hun kaller det), har jeg hørt mange fortellinger om farmora mi. Og av andre i bygda som pappa kommer fra. Når jeg hører historier om de avdøde slektningene mine, er det som jeg blir kjent med dem. De begynner å leve i bevisstheten min, og jeg samler på disse historiene som små skatter. 


Jeg har også ei mormor. Og en morfar. Tenk å være så heldig! Jeg har vært på mange helgebesøk hos dem. Mormor er en ubestridt kløpper på kjøkkenet. Hun eksperimenterer gjerne, og er ikke redd for å prøve noe nytt. Hun baker lefser hvert år, og morfar er bakeassistent. Han bøkker lefsene i ovnen og kjevler ut deig. Mormor triller ut emner. Jeg forsøkte meg for et par år siden, men fikk ikke toppkarakter. Lefsa mi så helt miserabel ut. Skulle gjerne lært å bake lefser. Det er ikke så mange som kan det. Gammeldagslefser. Lofotlefser. Krinalefser. Har helt sikkert glemt noen. 


Mormor er grådig dyktig med håndarbeid, og har mange, tusenvis av timer med nitidig strikking og hekling bak seg. Tenk hvilken enorm visdom hun sitter på! Så ivrige hender. Hun jobber lynraskt. Jeg prøvde en gang å lære hvordan jeg skulle kaste på strikkepinna, og ba henne vise meg. Bevegelsen skjedde i løpet av et fjerdedels sekund, og jeg var ikke i nærheta av å oppfatte hva hun hadde gjort. Når mormor først begynner å le, ler hun den hjerteligste latter. 


Morfar er mormors trofaste kompanjong. Han er sjåføren, og de kjører på hytta rett som det er. Hvis mormor trenger noe i butikken, er morfar parat. Morfar løser Sudoku med en én meter lang, tjukk blyant. Han trener vekter i godstolen. Av og til tar han seg en tur på havet, og kommer hjem med fisk til ho mor. Latteren sitter løst hos morfar. Jeg håper jeg arver smilerynkene hans.


Min samboers bestemor har også blitt min bestemor, eller oma. Hun adopterte meg tvert. Til forskjell fra mine andre besteforeldre, er det jeg som strikker sokker til henne. Hun spiller piano og orgel. Som ung hadde hun langt, tjukt kastanjebrunt hår. Oma er oppmerksom og livlig. Hun spør alltid "når kommer dere på besøk?" 


Jeg snakket med min ekstrabestemor i dag. Hun har vært på sykehus i ei uke. Hun har vært mye på sykehus i det siste. Nå skulle hun hjem, og var glad for det. Jeg forundret meg over den lettbente tonen i stemmen hennes. I fjor falt hun og skadet armen sin, og hun har hatt mye plage på grunn av det. Men hun kan da saktens strikke! Kan jo ikke bare glo på den TV´en, heller. Men det å skulle henge opp klær byr imidlertid på problemer. 


Det bestemor ikke vet om Europas kongefamilier, er ikke verdt å vite. Hun snakker om ho Sonja og han Harald som om de var nære familiemedlemmer. 


Bestemor har alltid et hjerte for de minste. Hun strikker klær til motesyke dukker. Ingen skal være glemt. Bestemor har en bestemorstol som er full av sy- og stoppenåler. Bestemor er et ekte håndarbeidsmenneske. Det var hun som lærte meg å strikke hæl. Jeg strikket min første Selbu-rose under hennes kyndige veiledning.


I dag fortalte bestemor meg om fjorårets julefeiring. Hun hadde hatt det alletiders sammen med gode venner.  Til halv fire på natta hadde hun sittet våken med ei venninne. Neste dag var hun litt trøtt ... Jeg for min del la meg halv to, og var helt skutt.


Besteforeldre er noen man kan se opp til og tenke gode tanker om. De sitter på et helt liv med kunnskap og visdom.


Takk for at besteforeldre finnes!  

1 kommentar:

  1. Noe for deg eller noen du kjenner?
    http://www.barents.no/prosjektkoordinator.5002245-41098.html

    SvarSlett

Koselig med en liten hilsen ...