onsdag 31. august 2011

Sykkelmetamorfoser

Fra å se ut som bytter av en kjempemessig edderkopp, slapp syklene omsider ut av sine omstendelig inntullete kokonger og fikk rulle på finsk jord i ettermiddag. Vi lurte oss ut i det som skulle vise seg å være det perfekte øyeblikket. Da vi startet på vår skogsferd, yret det. Natta før hadde det regnet i bøtter og spann, hunder og katter. Det var så lydsterkt at jeg måtte opp i firetida for å se.

Vi tullet litt med at det kanskje kom en reinskyr (=regnskur), noe som gir en indikasjon på humornivået i forhold til trøtthetsgrad. Hvordan ville det blitt – vaniljeskyr er jo godt, men reinskyr ville kanskje bare vært for meget spesielt interesserte.

Turen gikk rundt Vanhan kaupunginlahti/ Gammelstadsviken. Vi fant oss et utkikkstårn som blir brukt for å titte på fugler som bor i det vernede området. Der finnes det gjess, svaner og mange andre fugler.



På veien syklet vi også forbi kyr. Tror ikke det finnes bondegårder i så mange andre vestlige hovedsteder! Kyr i byer finnes det vel bare i India. Kanskje. Om det er en liten faktabrist her, så er det i alle fall deilig at det finnes grønne områder med skog, vann, kyr, fugler og dyreliv helt i nærheta av der vi bor.



Forresten, da jeg satt på Gardermoen i går, ringte det noen fra et forlag. Til slutt endte jeg opp med å si ja til å gjøre en prøveoversettelse for nok ei bok. Så det blir nok å holde fingrene i tida som kommer! I morgen er det min første dag på praksisplassen. Jeg begynner heldigvis ikke før 9:30. O lykke!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Koselig med en liten hilsen ...