torsdag 22. mai 2014

Lengter etter sol

Endelig ble det vår, men sola er litt gjerrig for tida. På mandag var det knallvær, i alle fall i nordnorsk målestokk, men det er akkurat som vi får straff for det nå. Det har regnet trutt i noen dager nå.

I det minste gir været meg ingen dårlig samvittighet når jeg må sitte inne og jobbe. Holder akkurat på med å oversette en kvensk tekst som skal brukes i undervisning. Forrige uke leverte jeg bok nummer to i trilogien jeg holder på med å oversette. Nå er det bare å vente på manusvask og korrektur.


I mellomtida skal jeg prøve å begynne på tredje og siste bok i serien. Det haster nemlig. Kjæresten fikk seg en postdoc-stilling her ved universitetet, og dermed kunne han velge når han skal begynne å jobbe. Det ga oss mulighet til å planlegge en lang sykkeltur som skal ende opp i Düsseldorf. Vi tenker å sykle nedover langs norskekysten, og det er lov å jukse litt med hurtigruta underveis. Fra Bergen tar vi ferge over til Hirtshals i Danmark. Så bærer det nedover det danske land over til Tyskland og Nederland. Flybillettene tilbake er allerede kjøpt, så nå MÅ vi rett og slett sykle.

Men før det blir det endel jobbing. Jeg har helgevakter på biblioteket, og i ukedagene enten oversetter jeg eller sitter eksamensvakt for spente videregåendeelever. Godt å ha noe å glede seg til!

Noen inntrykk av det vi har drevet med siden sist:

Øverst fra venstre: 1.) Søsters revehette ble endelig ferdig! 2.) Etter at vi ble medlemmer i den lokale norskfinsk-foreninga, har vi besøkt badstua tidt og ofte. Et sjøbad er ikke å forakte! 3. og 4.) Vakre byger fra stuevinduet.
I midten fra venstre: 1. og 2.) Squashplante bryter seg opp av molla. Vi er så fascinert av denne livskraftige og voldsomme planta! Nå har den til og med fått blomster. Kanskje det blir squashmiddag til høsten? 3.) Et annet merkelig fenomen: Pærebanan. Misunnelse? 4.) I påska dro vi til Molnes med noen venner. Vi hadde med oss båten dit. Det var ganske tungt å ro!
Nederst fra venstre: 1., 2., og 3.) Tur til Molnes. 4.) Jeg har strikket og strikket og strikket på en fanakofte til venninna mi sin sønn. I går ble den endelig sendt av gårde. Flere bilder av den kommer senere!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Koselig med en liten hilsen ...